Kuinka Samuji pelasti minut ja mekkoni

Maiju

25.1.2017

Liian harvoin törmään yhtä upeisiin asiakaspalvelutapauksiin kuin Samujilla erään mekkoni kanssa.

Ostin jo jonkin aikaa sitten Samujin sample salesta ihanan villamekon, joka on aivan täydellinen. Väri, pituus ja materiaali olivat täysi kymppi. Palautus- ja reklamaatio-oikeutta ei valitettavasti anneta sample salessa, mutta roimasti alennetut hinnat houkuttelevat tekemään ostoksia, mikäli hyvä tuote löytyy. Samujin tuotteiden laatuun voi yleensä luottaa, mutta tällä kertaa neulokseen käytetty lanka oli ilmeisesti liian löyhään kierretty, minkä takia se on altis heikentymään käytössä.

Pian ensimmäisten käyttökertojen jälkeen huomasin, että toisen kainalon kohdalle oli tullut reikä, ja harmikseni se oli jo aika suuri. Muistin kyllä, ettei reklamaatio-oikeutta ole, mutta sain mielestäni loistoidean. Kävelin Samujin liikkeeseen, ja selitin tilanteen henkilökunnalle. Kysyin, olisiko mitenkään mahdollista saada pientä määrää mekkoon käytettyä lankaa, jotta voisin korjata reiän huomaamattomasti. Henkilökunta Samujilla ymmärsi heti harmistukseni, ja halusi selkeästi auttaa. Valitettavasti lankaa ei heiltä löytynyt, mutta he lupasivat selvittää, olisiko sitä vielä heidän käyttämällään italialaisella tehtaalla. Seuraavana päivänä sain sähköpostitse viestin, että lankaa löytyi vielä, ja se lähetetään seuraavan kuorman mukana Suomeen. Muutaman päivän päästä sain mennä takaisin Samujin liikkeeseen noutamaan pienen pätkän lankaa mekon korjausta varten.

Olin aivan käsittämättömän onnessani siitä, että sain mekkoni takaisin siistin näköisenä käyttöön. Parhainta minusta tässä kaikessa oli kuitenkin palvelun laatu. Loppujen lopuksi vaiva sellaiselle pienelle yritykselle kuin Samuji oli aika pieni, mutta se palautti uskoni uuden ajan asiakaspalvelua kohtaan.

Tästä syystä me Mijulla haluamme kannustaa pitämään huolta vaatteista ja korjata tai korjauttaa niitä. Kannattaa rohkeasti myös reklamoida tuotteista, jos ne eivät kestä normaalia kulutusta. Merkkejä kertakäyttökulttuurin siirtymisestä taka-alalle alkaa mielestämme olla koko ajan enemmän. Nykyään vaatteen ostaessa voi todella myös maksaa palvelusta, joten on siis hyvä myös pohtia, miltä yritykseltä vaatteensa hankkii.

P.S. Samujilla on seuraavat sample salet sunnuntaina, we will be there! Ja lisäksi Helsingissä toimiva Remake EkoDesign järjestää neuleiden korjausillan maaliskuussa. Sinne siis!


Some time ago I bought a dress from Samuji sample sale. It was just perfect! Unfortunately the yarn used in the product was somehow a bit weak, and the dress ended up wearing out and creating a hole on the armhole seam. Since I didn't have a refund right from the sample sale, I went back to the Samuji store and asked if they still had some of the yarn left so that I could repair the dress myself. They didn't have it in Finland but, believe it or not, they shipped some yarn all the way from Italy just for me. I couldn't be happier! I fixed the dress and it looks good again.

So remember to take care of your clothes. Repair them or get them repaired and don't forget to reclaim if you think your product doesn't last as long as it should.

P.S. The next Samuji Sample Sale is already on next Sunday. Also Helsinki based Remake EkoDesign is arranging an event for repairing knit garments.

Photos by Maiju Uusi-Simola